Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen.

Du kan i højre side indtaste din e-mailadresse og få mine blogindlæg tilsendt.
Bemærk at du får en mail med emnet "FeedBurner Email Subscriptions" fra noreply+feedproxy@google.com, hvor du skal bekræfte ved at klikke på linket.

Du kan også følge mig på instagram: legoglaering.blogspot.dk - jeg skriver, når der er nyt på bloggen:-)

Thursday, February 2, 2017

Om børn, der hjælper til i hjemmet + anbefaling af opskrift på boller :-)

For noget tid siden læste jeg om en kvinde, hvis barn lavede huslige pligter. Han var ikke særlig gammel, men det gik på, at han ordnede vasketøj - og det havde udløst et ramaskrig. Mere fik jeg ikke med mig derfra, før jeg var videre... Det kan nemlig være et ømtåleligt emne, for det handler i bund og grund om, hvad man selv er til, og hvordan man vil gøre i sin egen familie. Det kan hurtigt blive mudderkast, for det er jo ens egen holdning mod andres - og for mig handler det om, hvad man lægger i det. De forældre, der vælger, at børnene skal hjælpe til, betragter det nok (forhåbentlig) ikke som slaveri.
I vores hjem ønsker vi, at vores børn skal hjælpe til, og at det skal være naturligt for dem. Når de bliver store vil der måske endda være huslige pligter, de har ansvar for. Ideelt synes jeg, at det vil være lækkert, hvis de huslige ting ikke er pligter, der bare skal overstås. Jeg er selv et rodehoved og øver mig på at få de kedelige ting ordnet, så det ikke pludselig stiger os over hovedet ;-) Familien må godt være et fællesskab, hvor vi alle må yde lidt til det, men også hvor vi hjælper hinanden og kan hygge os sammen, imens vi ordner hverdagens ting og sager. Børn skal have lov til at være børn, men det tror jeg godt, de kan være, selvom de er med til huslige ting. Jeg vil hellere lave mad sammen med F., end at hun sidder plantet i sofaen foran Ramasjang, imens jeg får overstået madlavningen i en fart. Det kan endda ende med at blive kvalitetstid, hvor man griner og hygger sig sammen. Vi tvinger ikke børnene til at være med - er de trætte og bare trænger til at sidde foran fjernsynet, når de kommer hjem om eftermiddagen, gør de det.
Som udgangspunkt vil børn gerne lære, og hvis de synes, det er sjovt, går det hele let som en leg. Jeg kan også godt selv lide, at der går leg i den ;-)
Flere gæster har undret sig over, hvorfor vores bestik vender, som det gør i skuffen. Da F. var to år, ville hun gerne hjælpe med at tømme opvaskemaskinen, og hun kunne ikke se, hvad der var hvad, når de vendte almindeligt. Efter hun kunne se, hvordan det skulle vende, ville hun hellere end gerne være med til at tømme opvaskemaskinen. Det var desuden en god alder ift. at hun kunne kategorisere ting. Nu er det sjældent, at det er interessant at lægge bestik på plads, men det vender stadig sådan, så hun kan gøre det, når lysten melder sig til at gøre det sammen med mig :-) Hun er også begejstret for rengøring (hvor hun har det fra, ved jeg ikke!). Skal der tørres støv af, vil hun også gerne have en klud og gå rundt og tørre af. Rengøring bliver ikke (nær så træls) at skulle ordne, når man gør det sammen.
Til sidst vil jeg lige slå et slag for mit nye tørrestativ! På siden er der plads til at hænge strømper - og udover at det er smart/tidsbesparende, at de ikke skal hænges til tørre med klemmer, så var det meget indbydende til leg! F. var helt med på idéen, da hun skulle gå hen og hive to ens strømper af, som jeg skulle sætte sammen, og hun til sidst skulle kaste over i vasketøjskurven. Hun brølede mååååååål!!, når hun ramte i kurven, og skraldgrinede, når den ikke ramte i, og løb for at hente strømperne tilbage for så at kaste igen. Det tog ikke meget mere end 5 minutter, jeg fik lagt det andet tøj sammen samtidig, vi fik grinet og hygget os, og jeg fik vasketøjet af vejen. Hvem skulle nogensinde tro, at vasketøj ville være sjovt.... :-)





 Hvad kan dine børn lide at hjælpe med i hjemmet? :-)


Sixten fik den idé, at han ville have morgenbrød med på arbejde imorgen. Jeg var ikke et sekund i tvivl om, hvilke boller jeg ville bage - der var nemlig én i min nye mødregruppe, der havde bagt disse lækre, luftige boller i sidste uge. Jeg havde heldigvis alt i huset på nær birkes, som jeg har udeladt. De er overraskende nemme og hurtige at lave (+ 3 timers hævning). Så de kan varmt anbefales :-)

http://anneauchocolat.dk/broed/boller-med-hoerfroe-sesam-og-birkes/


No comments:

Post a Comment