Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen.

Du kan i højre side indtaste din e-mailadresse og få mine blogindlæg tilsendt.
Bemærk at du får en mail med emnet "FeedBurner Email Subscriptions" fra noreply+feedproxy@google.com, hvor du skal bekræfte ved at klikke på linket.

Du kan også følge mig på instagram: legoglaering.blogspot.dk - jeg skriver, når der er nyt på bloggen:-)

Monday, January 30, 2017

Børn og gode gerninger

Danmarks Indsamling 2017 er i gang, og pengene går i år til sultende børn.
På bibliotekerne kan børn aflevere “Godheds-beviser” for udførte gode gerninger. Ole Kirk’s Fond donerer herefter 25 kr. for hver gode gerning til indsamlingen. F. skal sammen med de andre i børnehaven aflevere alle deres “Godheds-beviser” sammen på det nærmeste bibliotek. Den dag hun havde sedlerne med hjem til at udfylde de gode gerninger på, tænkte jeg længe over, hvilke gode gerninger, hun kunne lave - og jeg var faktisk helt idéforladt! De havde talt i børnehaven om, hvad gode gerninger var, og da jeg spurgte F., om hun vidste, hvad det var, svarede hun ja- at det var sådan nogen, en af lederne i institutionen havde spist igår… Sixten og jeg talte om, hvad gode gerninger egentlig var og blev enige om, at det var noget man gjorde for andre, men at det også var noget ud over det sædvanlige. Det gjorde det egentlig ikke lettere - det ville blive meget søgt og en aktivitet, som jeg sørgede for, at hun gjorde. Kan børn overhovedet lave gode gerninger? Gode gerninger i børnehøjde må i hvert fald være mere lavpraktiske. F. gør mange gode ting i hverdagen, og dét at gøre en større forskel for nogen forstår hun ikke helt endnu. Det er dog en god læringsproces, og de større børn kan sikkert bedre forstå tanken om at gøre noget godt for andre. Det er om ikke andet et godt projekt, og man kan altid bruge noget mere “godhed” i vores verden. Det er i hvert fald et godt sted at starte hos de små. :-)
Sixten har i lørdags været til indflytterfest, og der var derfor mulighed for at pleje sin far ud over det sædvanlige søndag formiddag - der var gode points at hente, da hun forsigtigt vækkede ham og hviskede "faaaaaar... der er cooooolaaaaa" ;-)

Du kan finde og udskrive “Godheds-beviser” på denne side (der er også idéer til gode gerninger): http://www.dr.dk/Ramasjang/Voksne/artikler/2017/Januar/Danmarks-Indsamling-2017-Goer-en-god-gerning.htm
Husk at de skal afleveres på det lokale børnebibliotek inden på fredag (3/2) kl. 12.00.


  


Lad mig endelig høre i kommentarfeltet, hvilke gode gerninger I har fundet på - og gerne hvilken alder barnet/børnene har :-)

No comments:

Post a Comment