Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen.

Du kan i højre side indtaste din e-mailadresse og få mine blogindlæg tilsendt.
Bemærk at du får en mail med emnet "FeedBurner Email Subscriptions" fra noreply+feedproxy@google.com, hvor du skal bekræfte ved at klikke på linket.

Du kan også følge mig på instagram: legoglaering.blogspot.dk - jeg skriver, når der er nyt på bloggen:-)

Thursday, April 13, 2017

Stimuler dit barn :-)

Det første leveår for mennesket er vigtigt - og langt vigtigere end jeg havde forestillet mig. Der sker utrolig meget på det ene år, og babyen gennemgår en stor udvikling. Grundlaget for barnet skabes på mange områder i løbet af året, og man vil tidligt kunne se træk ved barnets personlighed.

Det er vigtigt, at babyer stimuleres det første år. Særligt har den motoriske udvikling indflydelse helt op i skolealderen ift. barnets indlæring. Børn, der eksempelvis har god balance, vil have lettere ved indlæring, da de ikke skal bruge deres "krudt" på det motoriske og derved får mere plads til at lære. Selvom det er godt at lære at sidde stille og koncentrere sig, kan det derfor også være vigtigt at få bevæget sig. Jeg har tidligere i vinterferien skrevet lidt om Leos Legeland, som du kan læse HER - der var i hvert fald god mulighed for at styke børns motorik og stimulere børn i alle aldre.

Balancen kan stimuleres ved at gynge og lege "tumlelege", hvor barnet svinges i et lagen, vendes på hovedet osv. (afstemt efter alder!)
Jeg fik desuden et råd af sundhedsplejersken for tre år siden, at hvis baby havde lidt ekstra energi tilbage, der ikke helt var brændt af, inden han/hun var klar til at blive puttet, kunne man lige vende baby på hovedet. Jeg synes faktisk, det virker. Det skal selvfølgelig ikke være en for træt baby, man vender på hovedet... Det fungerer også, hvis baby keder sig. Kan baby ikke lide fx at vende på hovedet, er der faktisk endnu større grund til det - og ved at stimulere baby ligeså stille, får han/hun det muligvis lettere flere år senere :-) Jeg har hørt, at de skulle vendes på hovedet en gang om dagen, så det må være ret vigtigt at udvikle børn på dette område.
Jeg har ofte oplevet, at børn trænger til at brænde noget energi af. Især inden de er parate til at sidde stille. En morgen i december kørte vi til Sjælland. Jeg havde tænkt, at det lige var det tidspunkt, F var ladet op med energi, og det viste sig også, at hun slet ikke var klar til at køre langt. Det første stop på turen kom derfor tidligt, og jeg jagtede hende rundt i fangeleg i maks 5 minutter, og så var hun klar til at køre videre.
Når børn (i alle aldre) bliver lidt vilde, synes jeg, det fungerer godt, at få dem udendørs og blive "luftet igennem". Selv i 9. klasse, er det tiltrængt - men det er det vel også hele livet igennem. Jeg tror, at det er godt at understøtte energien i børn og bruge det positivt, i stedet for at skælde ud, når de ikke kan sidde stille. Vi ønsker jo heller ikke, at de bliver passive og ikke får et sundt, aktivt liv.

Forslag til stimulering:
  • Babysvømning
  • Musikalsk legestue
  • Stimulastik
  • Babymassage
  • Mor i form-træning med babyer

A og jeg er lige startet til babysvømning. Jeg gik til det med F, og denne gang overvejede jeg det, for der går virkelig lang tid med det på trods af, at man er i vandet i 30 minutter. Men det er super godt for babyer, og det giver også en rigtig god oplevelse sammen, hvor man har god kontakt sammen. Babyerne kan bevæge sig frit i vandet, og det styrker grovmotorikken. Det giver desuden en god træthed efterfølgende, hvor baby (måske) sover en lang lur. Det falder nok i god jord hos moren efter omklædningskaos i svømmehallen. Vi går til babysvømning i Nørresundby, og det er virkelig fantastisk. Jeg synes, det er ærgerligt, at F og jeg ikke gik til det dér, for det havde været bedre for os.
Babymassage skal være på barnets præmisser. Nogle børn bryder sig ikke om det, hvilket man skal acceptere. Det kan være godt at starte stille ud. Det giver barnet kropsbevidsthed, god kontakt og nærvær med den, der giver massagen. Det kan desuden være godt at fortsætte med for de lidt større børn. Det kan have en afslappende virkning før sengetid, hvor de kan falde til ro.
HER kan du læse mere om babymassage.

... For nylig hørte jeg, at de førstefødte er klogest, da det viser sig, at de bliver mest stimuleret. Det giver for mig god mening, og det er derfor vigtigt også at stimulere de yngste børn.


1 comment:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    ReplyDelete