Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen.

Du kan i højre side indtaste din e-mailadresse og få mine blogindlæg tilsendt.
Bemærk at du får en mail med emnet "FeedBurner Email Subscriptions" fra noreply+feedproxy@google.com, hvor du skal bekræfte ved at klikke på linket.

Du kan også følge mig på instagram: legoglaering.blogspot.dk - jeg skriver, når der er nyt på bloggen:-)

Wednesday, April 26, 2017

Induktiv læring - læring gennem egne erfaringer

I forhold til at tilegne sig ny læring og viden, kan man gøre det ud fra en induktiv eller deduktiv metode. Induktiv læring er, når man lærer gennem egne erfaringer ("learning by doing"). Deduktiv læring er, når man starter med teorien og udleder sin viden på baggrund deraf. Når det handler om børns læring og udvikling, foretrækker jeg den induktive metode - hvad ville du selv huske bedst? Noget du selv har "opdaget" en sammenhæng i, eller noget, som du bare har fået at vide?
Dermed ikke sagt, at man ikke skal lære deduktivt - for meget af det ene og det andet...
Brændt barn skyer ilden. Uhensigtsmæssige situationer kan man forhåbentlig komme uden om ved, at børnene kan få at vide, at noget er farligt eller lignende. Eksempelvis har F brændt sig i børnehaven på en ovnrist og dén viden, hun selv har erfaret sig, har vi heldigvis haft mulighed for at referere til i mange sammenhænge, hvor vi ikke har været nødsaget til (igen) at opdage, at noget var meget varmt... ;-)
I påskeferien var A i tigerspring. Jeg troede egentlig, at vi var færdige med strækviklen, som jeg har skrevet lidt om HER. Det viste sig, at den kunne give hende ro og tryghed til at få sovet lidt, hvilket der ellers ikke var de store udsigter til. Med en tilfreds baby på maven og en mand, der fik sig en velfortjent pause fra arbejdet med vores kommende badeværelse - for nu er Formel 1-sæsonen startet (suk!) - fik F gang i malingen.

Jeg viste, at jeg kunne trylle hendes yndlingsfarve, lilla, frem, hvilket hun var super imponeret over! Vi fik derfor lejlighed til sammen at udforske, hvilke farver der kom frem, når primærfarverne (rød, blå og gul) blev blandet. Mere skulle der ikke til for at brillere, men opdagelsen har nok ikke ligefrem lagret sig hos hende - hun bemærkede nok bare, at man kan få andre farver, når man blander dem sammen.
Større børn vil selv kunne gøre det samme og selv lave "undersøgelsen", hvis man opmuntrer dem til det. Den glæde, de får, når de forventningsfuldt opdager en sammenhæng eller har gang i en leg, hvor de udforsker nye ting, er for mig at se meget mere værdifuld, end "hvis du blander rød og gul, får du orange." Den induktive læring læner sig op ad de tre parametre, der skal være til stede for at kreativitet kan opstå. Her er både mulighed for faglig fordybelse, fuskeri/eksperimenteren og modstand fra materialet - alt efter hvordan barnet er beskæftiget. Det har jeg tidligere beskrevet i forbindelse med kreativitet, som du kan se HER.

I vores badeværelses-kaos var det fingermalingen, jeg kunne fiske frem fra et skab. Det er fra Djeco, og jeg mener, at vi gav F det i gave, da hun var 1 år. Det er uden alt muligt skidt, så man med god samvittighed kan have helt små børn til at slå sig løs uden at bekymre sig om dårlige indholdsstoffer :-)

1 comment:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    ReplyDelete